Płatności internetowe – porównanie

Płatności internetowe – jak wybrać usługodawcę ? Co zaoferować e-klientowi?

Czy pamiętacie lata 80-te i znamienne dla tamtych czasów kolejki od 4-tej rano po kiełbasę , która być może wkrótce zawita do sklepu i w mgnieniu oka rozejdzie się między tłumem oczekujących? Albo Pewex-y i luksusowe towary dla VIP-ów tamtej epoki. Nie wspomnę o kartkach na większość podstawowych produktów, jak mięso, cukier, wódkę… Dziś tamte czasy wspominamy z niedowierzaniem i lekkim uśmiechem na ustach. Dziś to podaż jest królową rynku – klient tak w świecie realnym, jak i wirtualnym bombardowany jest tysiącem produktów, z których każdy jest mu „niezbędny i niezastąpiony”. Współczesny klient ma więc ogromny wybór , jest panem sytuacji – może wybrać dowolny sklep, w którym znajdzie mnóstwo towarów spełniających jego oczekiwania, a nawet dalece je przerastających , może zapłacić w dogodny dla siebie sposób , w razie braku satysfakcji może towar zwrócić, gdy tylko zachowa paragon. Współczesny klient – to coraz częściej e-klient , bo idąc z duchem czasu i dążeniem za wygodą jak nie oprzeć się pokusie szybkich i dostępnych zakupów przez internet. W obliczu ekspresowo rosnących wymagań , konkurencji, zmieniających się technologii właściciele e-sklepów muszą tak zoptymalizować proces sprzedaży, żeby był on prosty, przejrzysty i co najważniejsze bezpieczny. Ważne, żeby zminimalizować ilości kroków potrzebnych do finału, czyli zakupu, bo przecież na każdym etapie zawierania transakcji nasz klient może zrezygnować, poza tym nie łudźmy się, że jeśli ktoś przywykł do płatności mobilnych za pomocą jednego tapnięcia, w naszym sklepie będzie chciał przechodzić przez żmudne procedury przekierowywania do zewnętrznych aplikacji. Raport „E-sklep 2015” firmy Shoper jednoznacznie wskazuje uruchomienie natychmiastowych płatności jako źródło największych korzyści wśród właścicieli sklepów internetowych ( 16,9% respondentów).

Jak chciałby zapłacić Twój docelowy klient?

Jak już pisałam  – współczesny klient to klient wymagający , tak więc warto dobrze przemyśleć wszystkie czynniki gwarantujące nam jego zainteresowanie. Obok wspaniałej oferty naszego asortymentu, efektownej aranżacji wizualnej, bardzo ważna jest kwestia dogodnej formy płatności. Należy zastanowić się –  co najbardziej odpowiadałoby  naszym klientom. Z racji tego, że osoby młode, wykształcone chętnie korzystają z nowych rozwiązań technologicznych – z powodzeniem będą korzystały z płatności przelewami elektronicznymi, kartą, płatności mobilnych czy e-portfeli. Dla osób, które nieufnie podchodzą do podawania jakichkolwiek danych via internet doskonałą formą płatności będzie płatność przez SMS czy też Paysafecard – karta przepłacona , która można zakupić w jednym z wielu punktów sprzedaży i dokonywać płatności online bez konieczności posiadania karty płatniczej czy konta bankowego. Warto tez pomyśleć o umożliwieniu  dokonania płatności przy odbiorze towaru. Według raportu „E -sklep 2015” firmy Shoper taka dogodność może znacząco wpłynąć na  pozytywny odbiór naszego sklepu ( 15,1 % badanych jest tego zdania). Opcje płatności gotówkowych przy odbiorze oferuje m.in. firma Przelewy24. Statystycznie rzecz ujmując największym powodzeniem wśród płatności internetowych cieszą się e-transfery (Pay by link) oraz e-przelewy (klient musi ręcznie wypełnić formularz przelewu). W płatnościach mobilnych najdogodniejsze są płatności z użyciem kart płatniczych, jednak Polacy niezbyt chętnie z nich korzystają. Widząc, że coraz większy udział zakupów internetowych stanowią zakupy z urządzeń mobilnych , pośrednicy płatności postanowili oszczędzić klientom żmudnego przeklikiwania się między ekranami i wprowadzili płatności wykonywane za pomocą jednego kliknięcia. Przelewy24 oferuje One click buy, FONDY proponuje One Click, natomiast firma PayU  ma dla swoich klientów PayU| Express. Niewątpliwie takie uproszczenie procesu zakupowego to milowy krok dla e-biznesu.

Jak wybrać usługodawcę płatności internetowych?

Każdy kto decyduje się uruchomić e-sklep musi dokładnie przemyśleć kwestię wyboru usługodawcy płatności internetowych. Pośród wielu kryteriów, na pewno istotne są:

  • oferta cenowa – pośrednicy pobierają prowizje od transakcji internetowych, niektórzy pobierają także dodatkowe opłaty np. opłatę rejestracyjną lub za implementację jakiejś usługi,
  • serwis – wysoki poziom komunikacji i szybka reakcja w przypadku problemów zaoszczędzi nam czasu i nerwów,
  • integracje – jeżeli pośrednik płatności nie posiada integracji z platformą naszego sklepu internetowego, wówczas potrzebna będzie pomoc wykwalifikowanego programisty, który taką integrację zaprogramuje,
  • ilość oferowanych kanałów płatności – im większy wybór tym większe szanse na to, że klient który co do produktu już się zdecydował, nie pokręci nosem na etapie finalizacji zakupu i nie pójdzie do konkurencji.

Aby odpowiedzieć na powyższe pytanie, wysłaliśmy  zapytanie ofertowe do kilku znanych usługodawców płatności internetowych. Chciałabym podzielić się z wami informacjami, jakie udało mi się uzyskać wysyłając maile do siedmiu  usługodawców płatności online. Dane, którymi operuję poniżej pozyskano w lutym 2016. Cennik FONDY zawiera dane z 2020 roku.

Konta pośrednie

Na rynku usługodawców płatności online w ofercie większości firm stosuje się tzw. konta pośrednie. Oznacza to, że klient wpłaca pieniądze na konto, które posiadamy u naszego pośrednika płatności, następnie zgromadzone środki przelewane są na nasze konto w banku. Takie rozwiązanie proponuje m.in. Przelewy24, FONDY, CashBill, PayLane, tpay, PayU i DotPay. Większość firm nie pobiera z racji wypłaty żadnej prowizji.
Zupełnie inne rozwiązanie oferuje firma PayByNet – płatności wykonane poprzez tego usługodawcę realizowane są w schemacie przelewu bezpośredniego, czyli prosto z konta bankowego płatnika na konto bankowe sklepu. Nie ma więc tutaj mowy o żadnych kontach pośrednich, każdy przelew to jedna transakcja i na żadnym etapie płatności PayByNet nie ma styczności ze środkami finansowymi sklepu. Wszystkie banki, z którymi współpracuje firma działają w trybie 24/7/365. Zatem nasz sklep natychmiast po dokonaniu płatności przez klienta otrzymuje informację o tym zdarzeniu, dzięki czemu może od razu przystąpić do realizacji zamówienia. Jednak to rozwiązanie najlepiej sprawdza się jako alternatywna forma płatności, gdyż jest wiele banków , z którymi firma nie ma umowy.

Metody płatności internetowych

W dobie, gdy rynek płatności elektronicznych stale poszerza się o nowe banki, instrumenty płatnicze oraz kanały płatności online, zaś pośrednicy prześcigają się  w rozwijaniu swojej oferty, należy szczególnie dokładnie przemyśleć potrzeby naszych klientów, ażeby nasz sklep internetowy nie pozostał w tyle za konkurencją.

Przelewy internetowe

Przelewy internetowe zdecydowanie dominują wśród metod płatności wybieranych w Polsce.
Większość banków oferuje możliwość wykonania e-transferów – automatycznych przelewów – klient otrzymuje do zatwierdzenia transakcji uzupełniony formularz. Popularna nazwa dla tego typu płatności to Pay by link. Jeśli bank nie udostępnia swoim klientom przelewów automatycznych można skorzystać z e-przelewu – klient samodzielnie musi wypełnić formularz transakcji. Jednak niektórzy spośród pośredników płatności (np. Przelewy24, tpay, FONDY) proponują klientom instalację wtyczek do przeglądarki internetowej, dzięki którym można uniknąć niedogodności wprowadzania danych.

Płatności kartą płatniczą lub kredytową

Wszyscy pośrednicy płatności internetowych oferują swoim klientom tą metodę płatności.
Przelewy24 szczyci się obsługą transakcji kartowych aż w 50 walutach obcych bez zbędnego i niekorzystnego przewalutowania. FONDY umożliwia pobieranie płatności w ponad 130 walutach również, bez konieczności przewalutowania. Prowizje pobierane od transakcji często uzależniane są od obrotu jaki generuje nasz sklep (PayU, FONDY) lub też od wartości konkretnej płatności (PayByNet). Najpopularniejsze na rynku polskim karty płatnicze m.in. Visa, Mastercard czy Maestro gwarantują nam bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa poprzez technologię 3DSecure. Klient przekierowywany jest na bezpieczną stronę banku, w celu uwiarygodnienia banku (jako wydawcy karty) oraz samej karty kredytowej. Z powodzeniem to dodatkowe zabezpieczenie pomaga uchronić się przed fraudowymi chargebackami.

E-portfel

Usługa ta polega na posiadaniu konta u dostawcy (np. PayPal, Skrill), które zasilimy za pomocą środków lub tez połączymy konto z kartą płatniczą. Następnie możemy szybko i wygodnie dokonywać płatności internetowych. Rozwiązanie szczególnie pomocne, gdy firma, instytucja na rzecz której chcemy dokonać wpłaty nie posiada konta w polskim banku. Właściciele e-biznesów nie płacą pośrednikom płatności żadnych prowizji za korzystanie z PayPal, natomiast dla usługodawcy tego e-portfela naliczane są opłaty tylko od otrzymanych płatności.
Opłaty dla sprzedających są naliczane tylko od otrzymanych płatności. Swój portfel elektroniczny oferuje klientom także Mastercard (MasterPass). Gdy klienci zarejestrują swoje karty płatnicze w systemie, mogą z dużą łatwością dokonywać zakupów internetowych podając jedynie login do wirtualnego portfela i PIN. W szerokim wachlarzu kanałów płatności jaki oferuje pośrednik płatności internetowych Przelewy24 znajdują się portfele YetiPay oraz SkyCash.

Płatności mobilne

BLIK to aplikacja, która umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności we wszystkich sklepach, kawiarniach i punktach usługowych, które posiadają terminal POS wypłacanie telefonem gotówki w bankomatach oraz wygodne i szybkie płatności w sieci Internet.
Bardzo przydatny w codziennym życiu jest SkyCash. Dzięki tej usłudze z łatwością z poziomu aplikacji zapłacimy za bilety miejskie, parking, bilety kolejowe czy bilety do Multikina.
Płatności przez SMS choć wygodne dla użytkownika, bo nie wymagają żadnej autoryzacji i sprowadzają się do kilku kliknięć, są sporym kosztem dla firm, które takie rozwiązanie oferują. Usługi tego typu obciążone są z reguły około 50% prowizją przez pośredników płatności internetowych. Usługę płatności SMSowych na pewno posiada Cash Bill oraz Przelewy24.

Link do płatności

Pojawiła się również opcja płatności, która może być z powodzeniem wykorzystana w biznesach, które nie posiadają strony internetowej, a sprzedaży dokonują poprzez sieci społecznościowe. Linku do płatności można wysłać klientowi bezpośrednio na maila bądź SMSem. Jak również można go zaszyć link w fakturze PDF wysyłanej do kupującego (w ofercie FONDY).

Płatności subskrypcyjne

To metoda pozwalająca na cykliczne obciążanie karty płatnicze klienta. Jest to opcja, którą można wykorzystać przy sprzedaży kursów, aplikacji czy usług. Częstotliwość pobierania płatności zależy od modelu biznesu, może być to płatność dokonywana automatycznie klika razy dziennie jak w przypadku taksówek, a także płatność za abonament pobierana pierwszego dnia każdego miesiąca (FONDY)

Płatności ratalne

Internetowe płatności ratalne to produkt coraz częściej dostępny w sklepach internetowych. Gdy wybierzemy tę formę zapłaty oraz wypełnimy odpowiedni formularz możemy po kwadransie cieszyć się z zawartej transakcji. Najpopularniejsze na rynku są Sygma Raty, Alior Raty, mBank Raty. Coraz więcej pośredników płatności online wprowadza ratalny system płatności. Oferują go już PayU, tpay.com oraz Przelewy24.

Którego usługodawcę płatności internetowych wybrać?

Usługodawców na rynku coraz więcej – jest z czego wybierać. Poniżej zamieściłam tabelę, która w przejrzysty sposób prezentuje dane pozyskane z oferty jaką przedstawiły nam firmy z tej branży w lutym 2016. W żadnym razie nie należy poniższych informacji rozumieć w kategorii oferty handlowej.

Przelewy 24 Cash Bill PayLane tpay PayU DotPay PayBy Net FONDY 2)
BPL <=50 000 1,60%
>50000 1,50%
>100000 1,30%

1,80% 1)

1,50%

2,6 % +0,20 zł  1,9% <=50000 to 2,5% + 0,35 zł
>50000 to 2,20% + 0,30 zł
1,90% Od 0,9 % do 1,6 % W zależności od obrotów sklepu i pojedynczej transakcji <=10 000 EUR 1,4 0%
>50 000 EUR1,20%
>100 000 negocjacje cenowe
E-przelewy 0,5%

0,8% 1)

0,5%

2,6% +0,20 zł 1,9% <=50000 to 2,5% + 0,35 zł
>50000 to 2,20% + 0,30 zł
1,9% Od 0,9 % do 1,6 % W zależności od obrotów sklepu i pojedynczej transakcji <=10 000 EUR 1,4 0%
>50 000 EUR 1,20%
>100 000 negocjacje cenowe
karty kredytowe/płatnicze PLN i Euro 1,3% 0,99% (Visa, Mastercard) 2,8% + 0,3 zł od Visa, Mastercard, Maestro
JCB – 3,6% +0,30 zł
Diners/Discover – 3,3% + 0,30 zł
 brak danych <=50000 to 2,5% + 0,35 zł
>50000 to 2,20% + 0,30 zł
1,6% <100 zł 1,2 % +0,09 zł
>100 zł 1,2 %
<= 10 000 EUR 1,80%
>50 000 EUR 1,70%
>100 000 EUR możliwa negocjacja
SMS/MMS Premium Rate 49% 50% brak  brak danych  brak danych  brak danych brak brak w ofercie
Płatności mobilne BLIK <=50 000 1,60%
>50000 1,50%
>100000 1,30%
0,99% brak brak  brak danych 1,9% brak brak w ofercie
Płatności odroczone 0,00 zł brak brak  brak danych  brak danych  brak danych brak brak w ofercie
1) - aktualizacja oferty Cash Bill z dnia 5 kwietnia 2016 r. 
2) - aktualizacja oferty FONDY z luty 2020 r.

Anna Nowak, New Business Manager
Aktualizacja 17 luty 2019 r. – Onisoft

udostępnij: